Thursday, August 12, 2010

terawikh

ku ingin mengimbas kembali kenangan ku b'terawikh kat mrsm,then pasum,then kat UM ni...

scenario 1 : mrsm

pasal solat2 kat surau ni,mrsm mmg agak m'ambil berat yer..siap rotan spa2 yg x pegi subuh ngan maghrib kat surau...slalunya lelaki la kna...pompuan kdg2,bukan x kne lgsg..hoho

then tyme terawikh,aku mmg x penah miss,sbb after terawikh tros pegi prep malam...tyme terawikh ni jugakla,ble dgr suara imam yg lunak merdu di gilai ramai...kami pompuan2 mmg suka suara2 lunak merdu ni..ngehe.solat pon khusyuk je..turut m'hayati surah2 yg imam tu bca..cewah

tpi kami jugak akan jdi x khusyuk sekiranya imam baca surah2 yg agak pnjg....(ermmmm)..

scenario 2 : pasum

tyme pasum plak,agak slalu jugak la aku terawikh..g terawikh lau tak ngan rum8 pasum,an'ne ngan c.pipah,ngan mimiaq!!!kat pasum,terawikh kat dewan apa ntah nma dy tu...ada air cond,luas,tpi xde tirai p'hadang antara laki ngan pompuan.so,da smpi dewan,tgk2 la golongan lelaki yg sedia ada,ngan laki2 yg bru masok...pas tu usya2+gosip..astaghfirullahalazim..hehe..

scenario 3 : kolej ke 2,UM

huhuhuhu,dok um,aku da jdi jahil sikit,bukan byk eh..msa 1st year jarang kot aku trun terawikh.aku pon x tau knpa..then 2nd year a.k.a skrg ni,berazam,hendak memaksima pergi ke surau utk terawikh,insyaAllah..bukan lama pon,8 rakaat terawikh,3 rakaat witir.

pastu bru semalam,senior berkata,"knapa solat SUNAT terawikh di bulan ramadhan ni boleh penuh saf smpi blkg tpi solat WAJIB 5 rakaat b'jemaah,nk penuh 1 saf pun susah"..ermmmmmm...fikir2kan


No comments: